چشمه سار و تالاب های سرآب سیاه

روستای سراب سیاه

درمورد روستای از استان فارس شهرستان رستم روستای سراب سیاه

چشمه سار و تالاب های سرآب سیاه

سید نواب سادات
روستای سراب سیاه درمورد روستای از استان فارس شهرستان رستم روستای سراب سیاه

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

چشمه سار و تالاب های سرآب سیاه

۴-درختان و نی زار های زیبا و پرپشت آن :علی رغم خشکسالی های پی در پی در چند سال اخیر و همچنین هجوم وحشیانه افراد سودجوی جهت تبدیل باتلاق ها و مراتع اطراف این مکان تاریخی و تالاب های منتج ازاین سرآب به زمین کشاورزی ،هنوز هم شما نظیر این پوشش گیاهی را در کنار هیچ چشمه ای ممسنی و رستم نمی توانید مشاهده نمائید .

۵-مجاورت چشمه های سرآب سیاه با کوه گوه :این مجاورت جلوه ای کم نظیر و شگفت انگیز به این منطقه تفریحی داده به طوری که گردشگران ساعت هابر روی کمرها و بلندی  این کوه زیبا نشسته و به مناظرخارق العاده چشمه ها و تالاب های اطراف نگاه می کنند .

۶-قابلیت ماهیگیری در چشمه سرآب سیاه :به دلیل آب شیرین و زلال این چشمه سار، همواره ماهیگیران زیادی از این تفریح دلچسب بهره برده و برای برخی افراد محلی نیز ماهیگیری منبع درآمد می باشد. در سال های گذشته از سوی اداره کشاورزی شهرستان ممسنی جهت افزایش تعداد ماهی موجود در تالاب های منتج از این چشمه سار و کمک به اقتصاد روستائیان منطقه تعدادزیادی بچه ماهی در این چشمه سار خالی می شد که متاسفانه در سالهای اخیر این کار تعطیل شده و به دست فراموشی سپرده شده است .

۷-نزدیکی به مرقد مطهر امامزاده "سید نورالدین ":مرقد مطهر امام زاده سید نورالدین در روستای سرآب سیاه واقع شده و با توجه به مذهبی بودن مردم منطقه و همچنین وجود تعداد زیادی درخت کنار درمجاورت مرقد این امام زاده جلیل القدر هر ساله تعداد زیادی گردشگر به این مکان سفر کرده و در کنار امامزاده سکنی می گزینند.

۸-تپه های تاریخی با قدمتی درحدود هفت هزار سال در دو سوی چشمه سار سرآب سیاه :تپه های تاریخی سه تلان ،ملاشمشیری ،پشه دان در دو سوی این چشمه سار واقع شده اند و بنا بر اسناد تاریخی و مستندات موجود در کتاب "اثر های پیش از تاریخ و دوران تاریخی و مشاهیر شهرستان ممسنی "اثر حسن حبیبی فهلیانی قدمت این تپه ها به حدود هفت هزار سال پیش برمی گردد.

۹-گورستان تاریخی سرآب سیاه :در مجاورت امامزاده" سید نورالدین " یک قبرستان قدیمی وجو دارد که دارای سنگ قبرهای بسیار قدیمی بانقوش و طرح های متنوع بوده که پژوهشگران و تاریخ دوستان می توانند به بررسی بخشی از تاریخ منطقه در این مکان اقدام نمایند .

۱۰-قابلیت شنا کردن :با توجه به تعدد برکه ها و تالاب های موجود در چشمه سار که عمق آنها از نیم متر تا ۵متر و شاید بیشتر نیز متجاوز می باشد و همچنین وسعت های متعدد این برکه ها که برخی به حدود ۲تا ۳هزار متربع مربع نیز بالغ می باشند ؛ شنا کردن برای همه افراد و با هر قابلیتی از توان شنا کردن، دلچسب و نشاط آور خواهد بود .

۱۱-شرایط مناسب برای کوهپیمایی :کوه گوه در مجاور چشمه سار سرآب سیاه به دلیل کم شیب بودن و نداشتن پرتگاه  خطرناک ،شرایط بسیار ویژه ای را برای یک کوهپیمایی مناسب فراهم نموده است .

امیدواریم مسئولین امر با توجه به قابلیت بسیار بالای چشمه سار جهت تبدیل شده به" قطب اصلی گردشگری طبیعی " در شهرستان نوپای رستم نسبت به برنامه ریزی در این راستا و فراهم نمودن شرایط ذیل جهت رفاه حال گردشگران اقدام نموده و بدینوسیله بر توان جذب گردشگر در این مکان بکر و خدادادی بیفزایند .

۱-با توجه به اینکه هم اکنون گردشگران خوردوهای خود را در زمین های اطراف چشمه سار و یا در دو سوی جاده منتهی به چشمه سار پارک می نمایند؛لازم است مسئولین شهرستان نسبت به خریدبخشی از زمین های اطراف چشمه سار جهت پارک خوردو ها و یا محوطه سازی در کوهپایه مجاور اقدام نمایند .

۲-درختان اطراف چشمه سار سرآب سیاه اکثراً در نقطه ها و مکان های آبخیز قرار دارند و یا از محل نشستن مسافران کمی فاصله دارند؛ لذا لازم است دردو سوی جاده منتهی به این مکان و یا ورودی چشمه سار جهت رفاه حال کودکان و زنان  اقدام به درختکاری نمود .

۳-ساخت آلاچیق در بلندی ها و کوهپایه می تواند بر تنوع محیط بیافراید و جلوه های ویژه ای به این مکان ببخشد .

۴-ساخت سکو جهت نشستن مسافران و پرپایی چادر امری است که باید مورد توجه  دست اندرکاران گردشگری شهرستان قرار گیرد .

۵-ساخت سرویس بهداشتی و نماز خانه در این مکان جهت رفاه حال مسافران بسیار لازم بوده وباید در راس برنامه ها ی مسئولین قرار گیرد .

۶-مهمتر از همه موارد مطرح شده در فوق آسفالت نمودن جاده منتهی به چشمه سار سرآب سیاه بوده که از روستا تا محل چشمه حدود ۵/۱تا ۲کیلومتر خاکی بوده و لازم است زیر سازی و آسفالت آن در اسرع وقت به مرحله اجرا در آید.

بی شک با انجام اقدامات بالا از سوی مسئولین و انجام تبلیغات مناسب و قابل اجرا همچون دعوت از صدا و سیمای استان جهت به تصویر کشیدن جلوه ها و مناظر بکر طبیعی این مکان چشم نواز می توان به رونق صنعت جذب توریسم شهرستان کمک نمود و از این طریق راههای شکوفایی اقتصادی شهرستان را هموار کرد.  

*در منابع آب به حجم آب جابجاشده از یک مقطع مشخص (رودخانه، کانال آب، دریچه سد، لوله و
یا هر سازه دیگر) در مدت زمان مشخص بـِده یا دِبی گفته میشود.

بندیر دیدگاه شما خوبان هستیم .

خدا نگهدارتان باد .

منبع مطلب :http://derkhidemamasani.blogfa.com


نظرات شما عزیزان:

دهقان
ساعت21:31---18 شهريور 1396
با درود
ضرغام دهقان هستم متولد 1355 دهنو غلویی مقیم فیروزآباد فارس
اولا این افتخار را دارم ،به عرض بزرگواران برسانم که کتاب (شهرستان رستم مسیر 7000ساله تمدنها )در سه جلد که نتیجه 18 سال تلاش حقیر در تاریخ و باستانشناسی منطقه محسوب می شود اگر خدا یاری بکند به زودی چاپ و ارائه خواهد شد
دوما اینکه فرموده اید سرآسیاب جایگاه شهرهای یوناری و یا هوهنوریست باید بیفزایم اینها پیشنهادات جناب پرفسور عبدالمجید ارفعی در مورد جایگاه شهرکهای ایلامی بوده در نتیجه ان کمینه ناچار شدم جهت تغییراتی در موضوع مزبور سه بار ایشان را بصورت حضوری ملاقات نمایم که نهایتش به تحقیق میدانی دقیقتری در حد فاصل اراضی سپیدان تا تشان بهبهان منجر و در پایان کار نتیجه ای به دست آمد که در صفحات کتاب مفصل به آن پرداخته ام ،
لذا آنچه که باید بیفزایم این است که جلگه های رستم خصوصا دشت مرغوب و پراز آب و سبزه دهنو با توجه به داده های باستانشناسی یکی از کهنترین زیستگاههای انسان نوسنگی و نیا ایلامی بوده است که البته بعدها هم بدون وقفه و زنجیر وار مسیر آمدوشد تمدنها بوده است. در اخر از اینکه اطلاعاتی را در اختیار مردم و خصوصا حقیر قرار می دهید بی نهایت سپاسگزارم
پاسخ: با سلام خدمت شما جناب آقای دهقان بزرگوار من در جریان کتاب جنابعالی بودم و خیلی خوشحال بودم که چنین کتابی نوشته شده و من هم از شما تشکر میکنم بخاطر تلاشتون برای ثبت تاریخ منطقه و بخصوص منطقه دهنو تا سراب سیاه و خوشحال می شوم که از اطلاعات شما برای اگاه سازی و شناخت مردم خوب و عزیز رستم استفاده کنم


نوید دهقان
ساعت16:32---7 خرداد 1396
سید جان ادرس رو نگاه میکنم اسم‌منصوراباد رو نمیبینم فقط نوشتی سفلی و علیا لطفا تصحیح کن
پاسخ:چشم حتما ممنون از نکته سنجی و ببخشید برای کوتاهی


عاطفه
ساعت19:35---1 مرداد 1394
وبلاگ خوبی داری
لطفا به وبلاگ منم سر بزن

یه پیشنهاد خواهرانه هم برات دارم
وبلاگت رو توی سیستم وبلاگ دهی لاین بلاگ بساز
تا از تبلیغات و پاپ آپ های مزاحم لوکس بلاگ خلاص شی
تازه بازدید وبلاگت هم خیلی سریع زیاد میشه

http://afeteh.lineblog.ir/


حامد
ساعت10:37---4 تير 1394
سلام دوست عزیز خاستم بدونم که عکس ها رو چطوری از لوکس بلاگ اپلود میکنی چون علی ظاهر از خود وبلاگت اپلود شده

حامد
ساعت14:14---18 فروردين 1394
مشاهده کلیپ زیبا از چشمه سارهای سراب سیاه در لینک زیر

http://rostamshahr.blogfa.com/post/78


حامد
ساعت20:39---16 فروردين 1394
دریافت کلیپی زیبا از چشمه های سراب سیاه در لینک زیر
http://rostamshahr.blogfa.com/


110
ساعت19:13---2 بهمن 1393
http://khafrak.ir/post/329

مهرنوش
ساعت11:04---19 آذر 1393
سید نواب سادات اسم شماست؟

خخخخخخخ

سید نواب سادات پیشتهاد می کنم واسه افزایش بازدیدت با هم تبادل لینک کنیم. منتظرتم !!!


حامد
ساعت17:52---19 مرداد 1393
به امید خدا قصد داریم مجموعه ای زیبا جهت معرفی هر چه شایسته تر شهرستان رستم تهیه کنیم. لطفا تصاویر، عکس ها ، کلیپ و فیلم های خود و همچنین نوشته ها و هر مطلبی که در باره شهرستان رستم دارید همراه با نام خود و توضیحاتی در باره ی آن مطلب یا تصویر به صورت پیام خصوصی در وبلاگ رستم شهر rostamshahr.blogfa.com برای ما بفرستید و یا اینکه با ایمیل زیر برای ما ارسال نمایید .
rostamshahr@mihanmail.ir



حامد
ساعت23:56---8 مرداد 1393
به امید خدا قصد داریم مجموعه ای زیبا جهت معرفی هر چه شایسته تر شهرستان رستم تهیه کنیم. لطفا تصاویر، عکس ها ، کلیپ و فیلم های خود و همچنین نوشته ها و هر مطلبی که در باره شهرستان رستم دارید همراه با نام خود و توضیحاتی در باره ی آن مطلب یا تصویر به صورت پیام خصوصی در وبلاگ رستم شهر rostamshahr.blogfa.com برای ما بفرستید و یا اینکه با ایمیل زیر برای ما ارسال نمایید .
rostamshahr@mihanmail.ir




حامد
ساعت11:44---11 آبان 1392
عرض سلام



در باره بحث تبدیل شدن سراب سیاه به منطقه گردشگری البته این رو هم مد نظر داشته باشید که وقتی یک منطقه بکر و حساس و زیبای طبیعی تبدیل به منطثه گردشگری میشود در واقهه باید فاتحه اون محدوده ی طبیعی رو هم بخونی چون ورود انسان به این مناطق برابر است با نابودی اون ذخیرگاه ار ارزش طبیعی .
پاسخ:با سلام با نظرت کاملا موافق هستم و خدارو شکر میکنم که داخل روستا افراد دوستار محیط زیست بسیار داریم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تاریخچه سراب سیاه و موقعیت آن
برچسب‌ها: چشمه سار و تالاب های سرآب سیاه

تاريخ : پنج شنبه 9 آبان 1397 | 19:44 | نویسنده : سید نواب سادات |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.